6/26/2013

Assalammualaikum.
Beliau seorang gadis genit yang sedang menaip bertemakan hujan yang turun rintik-rintik. Alhamdulilah masalah jerebu kian pulih. Sedang men-stalker profile facebook rakan-rakan lama yang masa lampau dulu. Semua dah berubah. Ada yang daripada seksi terus menutup aurat. Alhmdulilah sejuk sangat mata memandang bak kata pepatah.  Ada juga yang sudah capai cita-cita masing-masing. Tiba-tiba tergerak hati nak tengok kawan lame yang pernah rapat seketika dulu. Terkejut tengok beliau dah kahwin. Subhanallah isteri dia sangat-sangat cantik. Macam namanya yang bererti syurga. Alhamdulilah. Betul kata orang, perempuan yang baik akan dapat lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya.

Dan kini baru gadis itu tersedar. Apakah dirinya juga "baik"? Dari segi akidah, akhlak dan lain-lain? Pantaskah dirinya juga mendapatkan sesuatu yang "baik"? Dan gadis itu juga masih teringat status dari facebook "jangan lah kita tinggalkan orang yang sayang kita untuk mengejar orang yang kita suka". Emak beliau juga ada berpesan, "kalau nak kawin nanti jangan memilih sangat. Carilah orang yang sayang kita seadanya yang juga boleh menjamin masa depan kita. Bukan orang kita sayang semata-mata takut-takut kita cuma bertepuk sebelah tangan." 

Dan kini muncul seseorang yang "baik" dalam hidup gadis itu. Ye, mungkin Allah beri petunjuk agar tidak melepaskan sesuatu yang "baik" itu lagi. Sambil menitiskan air mata gadis itu bersyukur kepadaNYA.

No comments: